loading...
دبیرخانه مقابله با جنگ نرم استان البرز
روابط عمومی بازدید : 25 شنبه 1392/01/17 نظرات (0)

 

بررسی ضرورت جریان شناسی و اشراف اطلاعاتی

امام جعفرصادق(ع):                                                                                                                                                            

«علی العاقل ان یکون عارفاً بزمانه»

برهرخردمند لازم است زمان خویش رابشناسد.

(اصول‌الکافی، باب الصمت و حفظ اللسان)

 

«العالم بزمانه لا‌ تهجم علیه اللوابس»

هرکس عالم به زمانش باشد مورد هجوم حوادث ناگوار  واشتباهات قرار نمی گیرد.

(اصول الکافی، باب العقل و الجهل)

 

بیانات مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) در خصوص جریان شناسی

1-

بيشتر مردمى كه در كشورهاى پيشرفته هستند، درك و تحليل از مسائل سياسى ندارند و دولتها با تعصبهاى گروهى و حزبى و احيانا قوم‌گرايى و ناسيوناليستى، آنها را به اين طرف و آن طرف مى‌كشانند و در ميدانهاى سياست، از آنها استفاده مى‌كنند.

اما در اسلام اين‌گونه نيست. همين حالا در جامعه‌ى اسلامى ما، مردم تحليل سياسى دارند و سياست را مى‌فهمند كه ما امروز در دنيا با چه كسى طرفيم و توطئه‌ى استكبار جهانى و امريكا يعنى چه. مى‌فهمند كه چرا دشمن جنگ را بر ما تحميل كرده بود و چرا دايما از دشمن ما حمايت مى‌كردند اين، تحليل سياسى و يك بعد زندگى انسان مسلمان است.
           9/22/ 1368

2-

پاسداري از دين و انقلاب - که امروز اين معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مجسّم است - صرفاً يک حرکت نظامي نيست؛ پاسداري، يک فرهنگ است؛ جنبه عقيدتي و سياسي و فداکاري و مجاهدت دارد.
البته جنبه نظامي هم دارد؛ يعني بازوي نظامي انقلاب بوده است و خواهد بود...

           7/17/ 1381

3-

دانشمندترين دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سياسى نداشته باشند، دشمن با يك آبنبات ترش مى‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند و در جهت اهداف خودش قرار دهد!

 

چيزى كه امام حسن مجتبى عليه‌السلام را شكست داد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود. مردم، تحليل سياسى نداشتند. چيزى كه فتنه‌ى خوارج را به‌وجود آورد و اميرالمؤمنين عليه‌السلام را آن‌طور زير فشار قرار داد و قدرتمندترين آدم تاريخ را آن‌گونه مظلوم كرد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود.     8/12/ 1372

4-

بنده یک وقت عرض کردم  دانشگاهها باید سیاسی باشند و دانشجو باید سیاسی باشد. معنای حرف آن است که دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد تا جبهه بندی های دنیا را بشناسند تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می کند.

    اين، براى شما لازم است. اگر شما تلاش سياسى، كار سياسى، مطالعه و مباحثه‌ى سياسى نداشته باشيد، اين توانايى را پيدا نمى‌كنيد.

البته توجه داشته باشيد كه دشمن از همين امر استفاده نكند. دشمن با كمال هوشيارى ايستاده است. اميرالمؤمنين (ع) فرمود: «و من نام لم ينم عنه»  مراقب باشيد كه اگر شما غفلت مى‌كنيد، دشمن از شما غفلت نمى‌كند. دشمن با كمال هوشيارى مراقب است.                                   

10/ 8/ 1374

 

معني شبهه
 شبهه را براي اين شبهه ناميدند که به حق شباهت دارد. اما دوستان خدا نور هدايت‏کننده آنها در شبهات، يقين است. و راهنماي آنان مسير هدايت الهي است، اما دشمنان خدا، دعوت‏کننده آنان در شبهات، گمراهي است و راهنماي آنان کوري است.
خطبه 38 نهج البلاغه

 

ضرورت و آثار شناخت شبهات
 آن کس که حوادث عبرت‏آموز روزگار را به چشم ببيند و از آن پند پذيرد ، پرهيزگاريش او را از آلوده‏شدن به کارهاى شبهه‏ناک باز مى‏دارد . بدانيد که بار ديگر همانند روزگارى که خداوند ، پيامبرتان را مبعوث داشت ، در معرض آزمايش واقع شده‏ايد .
    خطبه 16 نهج البلاغه  

 

سيماي منافقان وشبهه

شما را از منافقان مي‏ترسانم، زيرا آنها ... به رنگهاي گوناگون ظاهر مي‏شوند ... وصفشان دارو، و گفتارشان درمان اما کردارشان دردي است بي‏درمان ... و اميدواران را نااميد مي‏کنند، آن‏ها در هر راهي کشته‏اي، و در هر دلي راهي، و بر هر اندوهي اشکها مي‏ريزند، مدح و ستايش را به يکديگر قرض مي‏دهند، و انتظار پاداش مي‏کشند، اگر چيزي را بخواهند اصرار مي‏کننند و اگر ملامت شوند، پرده‏دري مي‏کنند، و اگر داوري کنند اسراف مي‏ورزند.
آنها برابر هر حقي باطلي، و برابر هر دليلي شبهه‏اي، و براي هر زنده‏اي قاتلي، و براي هر دري کليدي، و براي هر شبي چراغي تهيه کرده‏اند، با اظهار يأس مي‏خواهند به مطامع خويش برسند، و بازار خود را گرم
ساز ند، و کالاي خود را بفروشند، سخن مي‏گويند اما به اشتباه و ترديد مي‏اندازند، توصيف مي‏کنند اما فريب مي‏دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن‏بست مي‏کشانند، آنها ياوران شيطان و زبانه‏هاي آتش جهنم مي‏باشند.
خطبه 185 نهج البلاغه

 

معني  جریان شناسی سیاسی

 
شناسایی بستر ها ، زمینه ها و چگونگی شکل گیری احزاب سیاسی همسو در مواضع، رويكردها و گفتمان‌ها و تعامل مثبت و منفی میان آنها همراه با مبانی فکری، اعتقادي و ديدگاه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنها .

ویژگی های جريانهاي سياسي

جريانهاي حاكم در هر نظام سياسي را نمي توانبه طور كامل و دقيق مشخص كرد زيرا بر خلاف احزاب و يا جمعيتها، اين جريانها نه داراي اصول مكتوب و نه ايدئولوژي خاصي هستند بلكه فرآيندي هستند كه در مقابل تحولات و رويدادهاي روزمره عكس العمل نشان داده و خود نوعي سياست را در اين مورد به وجود ميآورند.


به عبارت بهتر باورها، ارزشها و آرمانها، در مقابل عنصر قدرت، اقتصاد و اجتماع در بين اين جريانها، نمايان ميشود.

 

تعریف خودی و غیر خودی :

خودی به معنای آشنا و دوست به حامیان و و
فاداران به یک دین ، رهبر ، جریان و یا حزب گفته می شود که در مقابل غیر خودی ها یا بیگانه ها قرار دارند که همان غریبه ها یا نااهلان و نامحرمان نسبت به آن دین ، رهبر ، جریان و یا حزب قرار گیرند .
خودی ها به لحاظ اعتقادی ، گرایش و رفتاری مشابه هستند و غیر خودی ها مخالف باورها ، اصول ارزشی ، احساسات و رفتارهای آنها می باشند .

 

خودی در نظام اسلامی :
فرد ، گروه ، جریان و حزبی که از ویژگی های زیر برخوردار باشد :
 اعتقاد و التزام به اسلام و ارزشهای آن
 اعتقاد و التزام به خط امام خمینی و مقام معظم رهبری
 اعتقاد و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه ( مفهوم و مصداق )
حمایت از نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن
جداسازی مرزهای اعتقادی ، گرایشی و رفتاری بادشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران و عدم وابستگی به دشمن
احترام واقعی به رای و نظر مردم و مردم سالاری دینی
 
غیر خودی در نظام اسلامی ، فرد ، گروه ، جریان یا حزبی است که فاقد ویژگی های فوق باشد .

 

خودی وغیرخودی در کلام  مقام معظم رهبرى:
 آحاد ملت همه خوديند. اما جريانات سياسى؛ جريان خودى داريم، جريان غيرخودى هم داريم.
خودى كيست؟ خودى آن است كه دلش براى اسلام مى‌تپد؛ دلش براى انقلاب مى‌تپد؛ به امام ارادت دارد؛ براى مردم به صورت حقيقى - نه ادعايى - احترام قائل است.
غير خودى كيست؟ غير خودى كسى است كه دستورش را از بيگانه مى‌گيرد؛ دلش براى بيگانه مى‌تپد؛ دلش براى برگشتن امريكا مى‌تپد. غير خودى آن كسى است كه از اوايل انقلاب در فكر ايجاد رابطه‌ى دوستانه با امريكا بود. به امام اها نت مى‌كرد؛ اما براى امريكا اظهار علاقه مى‌نمود!
كسى به امام اهانت مى‌كرد، ناراحت نمى‌شد؛ اما اگر كسى به دشمنان بيرون از مرز يا همدستان آنها اهانت مى‌كرد، ناراحت مى‌شد! اينها غريبه‌اند.
اين به عهده‌ى دستگاههاى مسؤول كشور است كه حواسشان جمع باشد. دستگاههاى امنيتى نيروى انتظامى، سپاه، بسيج و بقيه، حواسشان بايد جمع باشد.
فلسفه‌ى اين انقلاب، آزادى است - آزادى بيان و آزادى فكر - اما طورى نباشد كه حرف و خواست و تحليل و جهتگيرى دشمن را بر همه‌ى حرفهاى ديگر مقدم كنند؛ آن را اصل و ملاك قرار دهند. كسى كه با دشمن دوست شد، دوست، ديگر نمى‌تواند به او اعتماد كند.
                            خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران   8/5/1387

 

دشمن کیست ؟

هر کسی که با حاکمیت نظام مستقل مردمی دینی مخالف است ، دشمن است .

طمع ورزان ، سود جویان ، زراندوزان ، زور گویان ، وابستگان ، مایلین به فساد و کسانی که از حاکمیت فرهنگ دینی زیان شخصی می بینند ، دشمنند .

البته در رأس اینها دشمنان خارجی هستند که بیش از همه ضرردیده اند ، آمریکا بیش از همه از تشکیل حکومت اسلامی خسارت دید و هنوز هم دارد می بیند ، آنها جلوتر از همه اند ، صهیونیستها هم همین طور ، کمپانی های بزرگ جهانی، کیسه دوخته های برای ثروت ملی همین طور ، همه اینها دشمنند .       (بیانات رهبر انقلاب -دیدار مردم قم ، 1379/10/19)

 

ضرورت دشمن شناسی

 امام خمینی(ره):  باید دشمنتان را بشناسید ، اگر نشناسید نمی توانید دفعش کنید .    (صحیفه نور ، ج 12 ، ص 196)
 ما باید در کارهایی که دشمن های ما می کنند دقت کنیم و تحلیل کنیم ، ببینیم که آنها به چه چیز زیاد اهمیت می دهند و انگشت روی چه حیثیتی از حیثیت های مسلمین می گذارند و بفهیمیم  که آن چه که آنها بر آن اصرار دارند ، همانی است که برای مسلمین و برای بشر بد است ، ما از گفتار و کردار آن ها باید کشف کنیم که این ها چه می خواهند و ما باید چه بکنیم ... هر راهی را که انتخاب کردند ما باید  راه مقابلش را انتخاب کنیم .    ( همان ، ج 15 ، ص 277 )

حضرت آیت الله خامنه ای ( مد ظله العالی )  :
دشمن را خوب بشناسید ، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید ، غریبه هایی که خود را در لباس خودی در همه

 جا داخل می کنند ، اینها را بشناسید ، دست های پنهان را ببینید ، هیچ کس به خاطر غفلت ستایش نمی شود ، هیچ کس به خاطر چشم ها را بر هم گذاشتن مدح نمی شود .
                                بیانات در دیدار دانشجویان و مردم    1378/4/1
 

دشمن را بشناسید ، ادامه صفوف دشمن را در داخل کشور بشناسید ، روش های دشمن را بشناسید ، تبدیل شده و ترجمه شده آن روش ها در داخل کشور را هم بشناسید ، در داخل دانشگاه ، در داخل دبیرستان ، در متن جامعه ، در فعالیت کشور ، در مطبوعات و تبلیغات ، ادامه حضور استکبار را بشناسید .
                   بیانات به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی   1375/8/9

 

اقسام دشمنان و ابعاد مختلف دشمن دروني ازنگاه رهبر معظم انقلاب

در يك تقسيم بندي كلي دشمنان ملت بزرگ و انقلابي ايران را مي توان به دو بخش دشمنان دروني و بيروني تقسيم نمود «ما دو دشمن داريم؛ يك دشمن، دشمن دروني است، يك دشمن، دشمن بيروني است. دشمن دروني خطرناك تر است.»

 ابعاد مختلف دشمن دروني

 ازجمله عوامل عقب ماندگي ملت ها كه زمينه تسلط بيگانگان را بر منابع مادي و معنوي يك كشور فراهم مي سازد، پديده شوم تنبلي اجتماعي و عدم خودباوري و اعتماد به نفس در يك ملت مي باشد «اگر ملتي اين بيماري ها را داشته باشد، اين ملت پيشرفتش ممكن نيست، اگر ملتي مردمش تنبل باشند، نااميد باشند، اعتماد به نفس نداشته باشند، با همديگر پيوند نداشته باشند، به همديگر بدبين باشند، از آينده نااميد باشند، چنين ملتي پيش نخواهد رفت، اينهامثل موريانه اي كه در درون پايه بنا بيفتد، بنا را ويران مي كند.»

 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )

 

دشمنان بیرونی وبرنامه ریزی آنها ازنگاه رهبر معظم انقلاب

«دشمن بيروني عبارتست از نظام سلطه بين المللي، يعني همان چيزي كه به آن استكبار جهاني مي گوييم... امروز مظهر اين دشمن عبارتست از شبكه صهيونيسم جهاني و دولت كنوني ايالات متحده آمريكا. امروز دشمنان بیرونی ما هم برای ملت ایران نقشه دارند. ما سیاست های پنج ساله خودمان را تعریف می كنیم، افق چشم انداز بیست ساله را تعریف می كنیم، دشمن ما هم همین طور، او هم برای ما برنامه دارد، او هم سیاستی دارد باید سیاست او را بشناسیم»

 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )

 

علل دشمنی با ملت ایران ازنگاه رهبر معظم انقلاب

 ... يك ملت زنده و ملتى كه اهل پيشرفت است، از جمله كارهايى كه در كنار سازندگى، در كنار پيشرفت علمى و در كنار كارهاى بزرگ، حتما بايد از آن غفلت نكند، شناخت هدفهاى دشمن در هر مرحله است.

اين خاصيت زنده بودن است. نمى‌شود ملتى را فرض كرد كه آرمانهاى بزرگى داشته باشد و بخواهد كارهاى بزرگى بكند؛ اما دشمن نداشته باشد. بله؛ ملتهايى هستند كه به گوشه‌اى خزيده‌اند، كارى به كار سرنوشتشان ندارند، بيگانگان هم بر آنها مسلطند، آنها هم مثل گوسفند مى‌چرند و بيگانگان مثل چوپانهاى خائن هرچه مى‌خواهند، از آنها استفاده مى‌كنند!

البته آنها اگر بخواهند همان‌طور زندگى كنند، هيچ لزومى ندارد كه به اين فكرها باشند؛ چون آينده‌اى برايشان وجود ندارد... به‌هرحال، ملتى مثل ملت ايران كه عليه دخالت بيگانگان قيام كرد و دست بيگانگان را كوتاه نمود و به مداخله‌ى بيگانگان در كشور خود پايان داد ... به غارت بيگانگان از منابع نفتى و منابع گوناگون مادى خود خاتمه داد و دستگاه حكومتى را كه به نفع بيگانگان كار مى‌كرد، ريشه كن كرد و از بيخ و بن برانداخت، اين ملت با اين خصوصيات، بالاخره دشمن دارد و بدون دشمن نخواهد بود.

 (خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 1378/9/26)

 

اهداف راهبردي چهارگانه استكبار جهاني ازنگاه رهبر معظم انقلاب

  امروز استكبار جهاني، نيروي علمي و خيل رجل خود را بسيج كرده، تا بلكه بتواند با تفكر و فرهنگ و ابزار دانش، تفكر اسلامي را متزلزل كند.

دشمن براي پيروزي بر جبهه مقاومت و نيروهاي اسلام و انقلاب اسلامي چهار هدف راهبردي نيز تعريف كرده كه در دو حوزه داخلي و خارجي قابل تقسيم بندي است.

در حوزه داخلي 1) پوك شدن مسئولان و نخبگان و عموم مردم از محتواي اسلامي و انقلابي ( استحاله )

2) بي ثبات سازي   و  

3) براندازي

 در بعد خارجي نيز هدف اصلي دشمن

  4) مهار و انزواي جهاني جمهوري اسلامي است.      1375/2/26

 

ابعاد مختلف برنامه های دشمن بیرونی ازنگاه رهبر معظم انقلاب

 

من برنامه های استكبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می كنم:

«اول جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. »

 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اميرالمومنين علي عليه السلام در آن دوران فتنه به ياران خود نهيب مي زدند که اين راه حق و صادقانه اي را که در پيش گرفته ايد، رها نکنيد و مبادا سخنان فتنه گران در دلهاي شما سستي بوجود آورد. در تمام وصیت نامه شهیدان، و بزرگ ترین سفارش شهدا به آیندگان این است که تقوا و اطاعت پذیری از ولایت اگر نباشد شما دچار اتصال به بدنه شیطان خواهید شد... مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    استان البرز در حوزه مقابله با جنگ نرم در چه زیر ساخت هایی بیشتر نیازمند ساماندهی است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 69
  • بازدید کلی : 2,233